ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE (obowiÄ…zujÄ… od dnia 2 X 2023 r.)
Czynnik społeczny w wymiarze sprawiedliwości
- Sądy ludowe w starożytności
- UdziaÅ‚ czynnika spoÅ‚ecznego w sÄ…downictwie europejskim od czasów Å›redniowiecznych po wspóÅ‚czesność
- Polskie tradycje sądownictwa z udziałem ludu
- Filozoficzne i doktrynalne podstawy rozwoju instytucji udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
- Istota i komponenty prawa do sÄ…du
- Modele udziału czynnika społecznego w orzekaniu
- Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej w świetle konstytucyjnych zasad naczelnych
- WspóÅ‚czesne formy udziaÅ‚u obywateli w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwoÅ›ci w Rzeczypospolitej Polskiej
- System wyboru Å‚awników
- Przesłanki i procedura odwołania ławnika
- SamorzÄ…d Å‚awniczy i organizacje zrzeszajÄ…ce Å‚awników
- Pozycja ustrojowa Å‚awnika i jej gwarancje
- Rola i zadania ławnika w postępowaniu sądowym
- Funkcje Å‚awnika
- Orzecznictwo dotyczące czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości
- Instytucja sÄ™dziów pokoju w systemach prawnych paÅ„stw europejskich
Marketing komunalny
- Pojęcie marketingu.
- Marketing transakcyjny i relacyjny.
- Ewolucja marketingu.
- Marketing komunalny – pojÄ™cie, istota, specyfika
- Funkcje i cele marketingu komunalnego
- Strategia marketingowa jednostki terytorialnej – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe.
- Cechy nowoczesnego marketingu komunalnego
- Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
- Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych.
- Rola PR w budowaniu marki miasta / regionu
- PR a marketing.
- Instrumenty PR i marketingu komunalnego
- Produkt terytorialny i jego specyfika
- Błędy i bariery w marketingu komunalnym
- Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za marketing komunalny
- Rola badań w planowaniu oraz mierzeniu skuteczności i efektywności marketingu komunalnego
Antropologia kultury
- Pojęcie kultury. Kultura w ujęciu wartościującym i opisowym
- Kultura w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
- Cechy kultury
- PodobieÅ„stwa kulturowe i ich źródÅ‚a
- Kultura symboliczna, normatywna i materialna
- Rys, kompleks, konfiguracja kulturowa
- Tożsamość kulturowa
- Wymiary tożsamości kulturowej
- Polityka kulturalna – pojÄ™cie, modele, instrumenty
- Zasady polityki kulturalnej
- Podmioty polityki kulturalnej
- Polityka kulturalna a kultura polityczna
- Kultura masowa – pojÄ™cie, cechy
- Kultura popularna a kultura masowa
- Krytyka i obrona kultury masowej
- Kultura elitarna i kultura ludowa – pojÄ™cia, cechy, specyfika
- Zmiany w polskiej kulturze i polityce kulturalnej po 1989 roku. Transformacja systemowa a kultura
Prawo własności intelektualnej / Ochrona własności intelektualnej
- Pojęcie własności intelektualnej
- Cechy własności intelektualnej
- ŹródÅ‚a prawa wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej
- Funkcje prawa własności intelektualnej
- Prawo autorskie i jego przedmiot
- Prawa pokrewne
- Prawo własności przemysłowej i jego przedmiot
- Klasyfikacja nicejska
- PojÄ™cie i cechy utworu w Å›wietle przepisów prawa autorskiego
- Osobiste i majÄ…tkowe prawa autorskie
- Plagiat i jego konsekwencje prawne
- Autoplagiat – pojÄ™cie, cechy, konsekwencje dyscyplinarne
- Wynalazek jako przedmiot patentu - przesÅ‚anki patentowalnoÅ›ci wynalazków
- Komercjalizacja praw własności intelektualnej
- Dozwolony użytek osobisty – pojÄ™cie i zakres
- Dozwolony użytek publiczny pojęcie i zakres
- Wzór użytkowy i jego ochrona
- Znak towarowy i jego ochrona
- Ochrona wizerunku na podstawie przepisów prawa autorskiego
LITERATURA:
Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, red. J. Sieńczyło-Chlabicz, Warszawa 2021
G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2022
Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, red. E. Szatkowska, Warszawa 2023
System polityczny
- Politologia jako nauka o systemach politycznych.
- Pola badawcze politologii.
- Metody badania systemów politycznych.
- GÅ‚ównej paradygmaty w badaniach systemów politycznych.
- Polityka jako „centralna” kategoria systemów politycznych.
- Instytucje systemów politycznych: konstytucja, organy paÅ„stwa, samorzÄ…d terytorialny, partie polityczne, instytucje demokracji bezpoÅ›redniej.
- Ustrój paÅ„stwowy i forma paÅ„stwa. Typologia, cechy.
- Pojęcie systemu politycznego.
- Transformacja ustrojowo-polityczna. Ewolucja systemu politycznego w Polsce po 1989 r.
- ŹródÅ‚a prawa wedÅ‚ug konstytucji z 1997 r.
- Pozycja ustrojowa oraz kompetencje i funkcje: sejmu, senatu, prezydenta, Rady Ministrów, TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego.
Nauka o polityce
- Politologia jako nauka. Tradycje politologii w Polsce i na świecie.
- Funkcje politologii.
- Przedmiot (pola badawcze) politologii.
- Metody badań politologicznych. Paradygmat tradycjonalistyczny i behawioralny.
- Polityka jako rudymentarna kategoria politologiczna – różne ujÄ™cia definicyjne (historyczne i wspóÅ‚czesne).
- Determinanty polityki.
- Funkcje polityki.
- Konstytucja – pojÄ™cie, cechy, funkcje, modele zmiany.
- Konstytucja w ujęciu formalnym i materialnym.
- System polityczny i jego elementy. Typologia systemów politycznych.
- Forma paÅ„stwa i ustrój paÅ„stwa. Typologia, cechy poszczególnych modeli.
- Zasady ustrojowe RP: zasada suwerennoÅ›ci, republikaÅ„skiej formy paÅ„stwa, trójpodziaÅ‚u wÅ‚adzy, demokratycznego paÅ„stwa prawnego, wzajemnej autonomii miÄ™dzy paÅ„stwem i koÅ›cioÅ‚em, pluralizmu politycznego i inne.
- Pojęcie władzy. Typy władzy. Metody sprawowania władzy.
- Ideologia i doktryna polityczna – pojÄ™cia, przykÅ‚adowe ideologie i doktryny i ich skÅ‚adowe.
- Komunikowanie polityczne. Marketing polityczny i marketing wyborczy – strategie, narzÄ™dzia, zasady
Public relations w ochronie zdrowia
- Pojęcie marketingu
- Marketing transakcyjny i relacyjny
- Ewolucja marketingu
- Marketing – moda czy konieczność?
- Funkcje i cele marketingu
- Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe
- Cechy nowoczesnego marketingu
- Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
- Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
- Rola PR
- PR a marketing
- Specyfika medycznego PR
- Certyfikacje i akredytacje w ochronie zdrowia a wizerunek organizacji medycznej
- Komunikacja wewnÄ™trzna i zewnÄ™trzna w placówce ochrony zdrowia
- Instrumenty PR i marketingu w ochronie zdrowia
- Marka, wizerunek, tożsamość, reputacja
- Rynek ochrony zdrowia – pojÄ™cie, typologia
Komunikowanie/marketing wewnętrzny w firmie i wewnętrzny PR
- Pojęcie marketingu.
- Marketing transakcyjny i relacyjny.
- Ewolucja marketingu.
- Marketing wewnÄ™trzny– moda czy konieczność?
- Funkcje i cele marketingu.
- Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe.
- Cechy nowoczesnego marketingu.
- Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
- Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych.
- Rola PR w przedsiębiorstwie.
- PR a marketing.
- Pojęcie komunikowania. Typy, formy, sposoby i poziomy komunikowania.
- Cele i rola komunikowania wewnętrznego w organizacji.
- Komunikowanie wewnętrzne - horyzontalne i wertykalne.
- Otoczenie organizacji, w tym otoczenie wewnętrzne
- Czy w organizacji istnieje rynek wewnętrzny?
- Strategia komunikacji wewnętrznej.
- Instrumenty PR i marketingu wewnętrznego.
- Modele organizacyjne – miejsce komórki odpowiedzialnej za komunikacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… w strukturze firmy.
- Błędy i bariery w komunikowaniu wewnętrznym.
- Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za komunikowanie wewnętrzne.
- Rola badań w planowaniu oraz badaniu skuteczności i efektywności komunikowania wewnętrznego.
Marketing i PR na rynku usÅ‚ug prawnych w Å›wietle norm deontologii zawodów prawniczych
- Pojęcie i istota marketingu
- Marketing transakcyjny i relacyjny
- Ewolucja marketingu
- Marketing – moda czy konieczność na rynku usÅ‚ug prawnych?
- Konkurencja na rynku usług prawnych
- Funkcje i cele marketingu
- Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe
- Cechy nowoczesnego marketingu
- Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
- Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
- Rola PR
- PR a marketing
- Media relations i rzecznictwo prasowe
- Rynek usług prawnych. Usługi komercyjne i publiczne.
- Specyfika marketingu na rynku usług prawnych
- Pojęcie odpowiedzialności dyscyplinarnej
- Odpowiedzialność dyscyplinarna a odpowiedzialność karna
- Zasady odpowiedzialnoÅ›ci dyscyplinarnej adwokatów i radców prawnych.
- Regulacje dot. promocji, marketingu i PR w kodeksach etycznych adwokatów i radców prawnych.
- Zakaz reklamy – argumenty zwolenników i przeciwników
- NarzÄ™dzia marketingu i PR na rynku usÅ‚ug prawnych – tradycyjne i internetowe
- Akredytacja i certyfikacja na rynku usług prawnych.